We gaan van start: samen maken we een plan voor een aardgasvrije wijk “De Blaak”
22 mei 2026 West Energie Nieuws duurzamertilburgStap voor stap neemt Tilburg afscheid van aardgas. Voor iedere wijk, buurt of dorp maken we eerst een plan, waarin staat hoe we stoppen met het gebruik van aardgas. En wat andere mogelijkheden zijn voor het verwarmen van de woningen en gebouwen. Dit plan noemen we een wijkuitvoeringsplan voor de energievoorziening (WUPe). Het plan maken we samen met de inwoners, ondernemers, gebouweigenaren en partners in de wijk. We onderzoeken welke warmteoplossingen passen bij de wijk, welke stappen nodig zijn en welke ondersteuning inwoners daarbij kunnen gebruiken.
Waarom nu in De Blaak?
De Blaak kent een sterke lokale organisatiekracht met onder andere de wijkraad en Energiecoöperatie De Blaak. Daarnaast zijn veel inwoners al actief bezig met het verduurzamen van hun woning. Er is behoefte aan handelingsperspectief en vervolgstappen die zij kunnen nemen. Een WUPe geeft hier invulling aan.
Wat betekent dit concreet?
Op 19 mei heeft het college van burgemeester en wethouders besloten dat we in de wijk “De Blaak” gaan starten met een WUPe. De komende periode gaan we met verschillende partijen en organisaties in De Blaak in gesprek. Op basis hiervan richten we een werkgroep met professionele partners uit de wijk op, zoals organisaties en ondernemers. Deze werkgroep wordt nauw betrokken bij het maken van het uitvoeringplan.
Ook gaat de gemeente alle inwoners van De Blaak informeren over de start van WUPe en over de stappen die de komende jaren worden gezet. Inwoners krijgen uitleg over de overstap naar andere manieren om woningen en gebouwen te verwarmen, koken en het gebruik van warm water, en wat dit op termijn kan betekenen voor hun eigen situatie. Als woningeigenaar ben je namelijk zelf verantwoordelijk voor het aardgasvrij maken van je woning. Tijdens het opstellen van het WUPe brengen we daarom eerst in kaart welke ondersteuning in De Blaak nodig is, zodat we vanuit de gemeente een passend ontzorgingstraject kunnen aanbieden.
De gemeente wil graag weten wat inwoners van de wijk De Blaak belangrijk vinden bij een toekomstige warmteoplossing. Daarom worden onder andere bijeenkomsten georganiseerd en vragenlijsten verspreid. Inwoners kunnen daarin aangeven wat zij belangrijk vinden en waar zij zich zorgen over maken, bijvoorbeeld over kosten, comfort, duurzaamheid en keuzevrijheid. Ook zoekt de gemeente inwoners die actief willen meedenken over de verdere uitwerking van het plan. Daarvoor wordt een meedenkgroep gevormd. In deze meedenkgroep denken bewoners samen met de gemeente na over de plannen voor de toekomstige warmte in De Blaak. De reacties uit de vragenlijsten en de gesprekken met de meedenkgroep worden gebruikt bij het maken van een WUPe.
Geleerde lessen
De Blaak is niet de eerste wijk waar we aan de slag gaan met een WUPe. In Groenewoud hebben we dit proces al doorlopen en in Udenhout, Trouwlaan–Uitvindersbuurt, Biezenmortel en Berkel-Enschot zijn we ook aan de slag. In De Blaak kunnen we optimaal gebruik maken van de ervaringen die hier in de afgelopen jaren zijn opgedaan.
Meedenken? Meld je!
Heb jij ideeën, zorgen of vragen over hoe we in De Blaak de woningen en gebouwen energiezuinig kunnen maken? En welke stappen nodig zijn om in de toekomst geen aardgas meer te gebruiken in de woning voor verwarming, warm water en koken? Of wil je graag informatie ontvangen over de stappen die we met elkaar zetten of meedenken? Wij gaan graag met je in gesprek. Je kunt een email sturen naar aardgasvrij.blaak@tilburg.nl.
Meer informatie?
Ga naar www.duurzamertilburg.nl/wijkuitvoeringsplannenenergie voor meer informatie. Ook De Blaak heeft hier een aparte pagina, waarop we alle informatie verzamelen over het proces. Op deze pagina vind je ook een overzicht met veel gestelde vragen en antwoorden. Zo kan iedereen goed volgen waar we staan, wat we doen en wanneer momenten zijn dat we samen komen.