logo Duurzamer Tilburg Duurzamer Tilburg

Vragen en antwoorden aardgasvrij De Blaak

Op deze pagina staan de meest gestelde vragen en antwoorden over het aardgasvrij maken van De Blaak

Waarom is de gemeente in de wijk “De Blaak” bezig met het maken van een plan om de wijk aardgasvrij te maken?

Er zijn al veel inwoners bezig met verduurzaming, waardoor er behoefte is aan handelingsperspectief. Een wijkuitvoeringsplan voor de energievoorziening geeft hier invulling aan. 

Wat is een wijkuitvoeringsplan?

Verwarmen, douchen en koken op aardgas kan vanaf 2050 niet meer. Dat lijkt nog ver weg, maar er moet nog veel gebeuren. Het plan voor de wijk “De Blaak” willen we samen met de inwoners, ondernemers en partners uit de wijk maken. In dit plan staat hoe en wanneer we stoppen met het gebruik van aardgas en wat het alternatief wordt voor het verwarmen van de huizen, koken en warm water. Dit plan noemen we een wijkuitvoeringsplan voor de energievoorziening (WUPe). Voor het opstellen van het plan, om de wijk “De Blaak” aardgasvrij te maken, verwachten we ongeveer twee jaar nodig te hebben, tot de zomer van 2028.  

Wanneer gaan we van het aardgas af?

Je hoeft de komende jaren nog niet van het aardgas af. Gemeente Tilburg wil alle woningen en gebouwen vóór 2050 aardgasvrij maken. Dit geldt ook voor wijk “De Blaak”. Als onderdeel van het WUPe onderzoeken we hoe én op welke termijn de wijk van het aardgas af kan. 

Waarom gaan we van het gas af?

We gaan van het gas af omdat we in de toekomst geen aardgas meer willen gebruiken. Dit is afgesproken in het Nationale Klimaatakkoord van 2019. Gemeenten hebben de taak om dit te regelen. In 2021 heeft de Tilburgse gemeenteraad daarom een Transitievisie Warmte (TVW) vastgesteld. Deze visie geeft op hoofdlijnen aan hoe we dit in Tilburg gaan aanpakken en wat mogelijke alternatieven voor aardgas zijn. Met de wijkuitvoeringsplannen werken we deze visie verder uit op wijkniveau, dus maatwerk per wijk. De Transitievisie Warmte wordt momenteel herijkt in het Warmteprogramma.

Kan ik zelf kiezen?

Voorlopig is er geen verplichting om van het aardgas af te gaan. We gaan eerst onderzoeken met welke techniek of technieken de wijk in de toekomst aardgasvrij kan worden verwarmd. Ben je eigenaar van een woning, dan kun je zelf beslissen of je mee wil doen met dit plan of dat je op een andere manier jouw woning aardgasvrij maakt. 

Woon je in een huurwoning? Dan worden de grotere maatregelen, zoals isolatie of het vervangen van de verwarmingsinstallatie, door de woningcorporatie of particuliere verhuurder gedaan. 

Het einddoel, aardgasvrij worden, is al bepaald. Waarover kan ik als inwoner dan nog meedenken/meepraten?

We zoeken naar de beste manier voor de wijk om te kunnen verwarmen zonder aardgas; een manier die voor iedereen te betalen is, goed blijft werken en waar we samen nog lang van kunnen genieten. Mensen die ervoor geleerd hebben helpen ons in deze zoektocht. Als bewoner van de wijk ken jij je wijk het beste en weet je wat er nodig is om tot een haalbare en betaalbare oplossing te komen voor iedereen. Deze inbreng is heel erg waardevol om te komen tot een goed plan. We hopen daarom dat zoveel mogelijk inwoners hierover meedenken!   

Concreet:  

Wat moet ik doen als mijn cv-ketel nu vervangen moet worden?

Omdat ieder huis en iedere situatie anders is en verschillende factoren van invloed zijn, gaat het om maatwerk. Om te weten welke keuze het beste is voor jouw situatie, kun je gratis en vrijblijvend een afspraak maken voor een energieadvies op maat. Voor meer informatie over gratis energieadvies: Energieadvies op maat - Duurzamer Tilburg

Moet ik nu al mijn huis verduurzamen?

Je hoeft je huis nu nog niet te verduurzamen, maar het kan al wel. Door je huis te verduurzamen, denk bijvoorbeeld aan isoleren, bespaar je op je energierekening, help je het milieu en maak je je huis comfortabeler. Zo zit je er in de winter warm bij en in de zomer is je huis koeler. Door nu te beginnen met verduurzamen investeer je in de kwaliteit van je woning. 

Waar moet ik beginnen met verduurzamen en wat kan ik nu al doen?

Je kunt altijd beginnen met isoleren en energie besparen, ongeacht de plannen voor heel de wijk “De Blaak”. Hier zijn een paar dingen die je nu al kunt doen: 
 
1. Energie besparen: dit kan al heel simpel, zoals deuren dicht houden of korter douchen. Kijk voor meer tips op onze website: Energie bespaartips - Duurzamer Tilburg 
 
2. Isoleren: de gemeente heeft informatie over de mogelijkheden en subsidies op een rijtje gezet: Woning isoleren - Duurzamer Tilburg 
 
3. Gratis energieadvies voor jouw woning: Kijk voor meer informatie over gratis energieadvies op: Energieadvies op maat - Duurzamer Tilburg 
 
4. Elektrisch koken: overweeg om over te stappen op elektrisch koken in plaats van koken op gas.

Wat als ik nu al mijn woning aanpas, terwijl er later voor een andere verduurzamingsoplossing wordt gekozen?

Je kunt nu al beginnen met isoleren en energie besparen, want dat kan altijd, ongeacht de toekomstige plannen voor wijk “De Blaak”. Deze maatregelen zijn altijd nuttig en helpen je direct om de energierekening te verlagen. Ook kun je nu al overstappen op elektrisch koken.  

Ik huur mijn woning, kan ik ook al beginnen met verduurzamen?

Ja, dat kan! Als huurder kun je energie besparen door ander gedrag, zoals deuren dicht houden of korter douchen, en kleine aanpassingen in huis. Bijvoorbeeld door de thermostaat lager te zetten of een waterbesparende douchekop te gebruiken. Je kunt een bezoek van een energiecoach inplannen. De energiecoach komt gratis langs en helpt je met kleine maatregelen waarmee je direct op de energiekosten bespaart: Gemeente Tilburg | Energiebox 

Voor meer tips kun je kijken op de pagina van Milieu Centraal: Energie besparen in een huurwoning | Milieu Centraal 
 
Grotere maatregelen, zoals isolatie of het vervangen van de verwarmingsinstallatie, worden door de woningcorporatie of particuliere verhuurder gedaan.  

De woningcorporatie praat mee over het wijkuitvoeringsplan voor “De Blaak".  

Mag ik meepraten over het toekomstige warmtesysteem voor “De Blaak”?

Ja, graag zelfs! Alle bewoners, bedrijfseigenaren en andere belanghebbenden in de wijk worden betrokken bij het wijkuitvoeringsplan. Iedereen mag meepraten over hoe ze betrokken willen worden, wat belangrijk is voor een toekomstig verwarmingssysteem en ze hebben invloed op de uitkomsten.  
Wil je ook meedenken? Meld je dan aan via aardgasvrij.blaak@tilburg.nl.

Ik wil aardgas blijven gebruiken. Kan dat?

De Rijksoverheid wil de CO2-uitstoot verminderen door over te stappen op duurzame energie. Daarom kan je vanaf 2050 in principe niet meer verwarmen, douchen of koken met aardgas. Dan kan dit alleen nog met duurzame warmtealternatieven. 

Voorlopig is er geen verplichting om van het aardgas af te gaan.  

We willen eerst onderzoeken met welke techniek of technieken de wijk, in de toekomst, aardgasvrij kan worden verwarmd. Ben je eigenaar van een woning, dan kun je zelf beslissen of je mee wilt doen met dit plan of dat je op een andere manier jouw woning aardgasvrij maakt. Het gekozen alternatief moet voldoen aan de geldende wet- en regelgeving voor onder andere duurzaamheid, geluid, veiligheid en milieu. 

Wie bepaalt wat haalbaar of betaalbaar is?

Dat is nu nét het vraagstuk wat we de komende 2 jaar samen gaan onderzoeken door middel van een wijkuitvoeringsplan voor de energievoorziening: hoe maken we het betaalbaar en haalbaar? Voor heel Tilburg heeft ook het Tilburgerberaad meegedacht over de vraag hoe we de overstap naar aardgasvrij op een manier kunnen doen die eerlijk is voor iedereen. We nemen de adviezen van het Tilburgerberaad over in de aanpak voor het opstellen van het wijkuitvoeringsplan voor de energievoorziening in “De Blaak”. Voor meer informatie klik je hier.

Is de wijk “De Blaak” de eerste wijk waar we een plan gaan maken om aardgasvrij te worden?

Nee, in de wijk Groenewoud en het dorp Udenhout zijn we dit traject al in 2024 gestart. In 2025 zijn we gestart met de plannen voor de wijk Trouwlaan-Uitvindersbuurt en het dorp Biezenmortel. Daar doen we nu al ervaring op en die ervaring nemen we mee in dit proces in “De Blaak”. Uiteindelijk moet er voor alle dorpen en wijken in Tilburg een plan gemaakt worden. Meer informatie over alle wijkuitvoeringsplannen in onze gemeente lees je hier: Wijkuitvoeringsplannen - Duurzamer Tilburg

Wat als ik wel wil isoleren, maar de kosten hiervoor niet kan betalen?

We kijken samen wat de mogelijkheden zijn om toch te kunnen verduurzamen, bijvoorbeeld met extra hulp of een regeling. Zo biedt de gemeente Tilburg bijvoorbeeld een subsidie aan voor isoleren: Subsidieregeling voor het isoleren van woningen - Gemeente Tilburg. Maar niet iedereen weet de weg te vinden naar de mogelijkheden die er zijn. Wij zijn er als gemeente om iedere inwoner te helpen en de weg te wijzen naar de juiste mogelijkheden. Ook en juist de mensen met een kleine portemonnee willen we meekrijgen. Stads breed biedt de gemeente gratis energieadvies aan.  

Kijk voor meer informatie over gratis energieadvies op: Energieadvies op maat - Duurzamer Tilburg

Wat als er een nieuw kabinet komt die het beleid en bijbehorende subsidieregelingen, voor het behalen van de doelen uit het klimaatakkoord, gaat wijzigen of schrappen?

We begrijpen dat het vervelend is dat het beleid en de subsidieregelingen af en toe veranderen. Binnen dit project hebben we hier geen invloed op. 

Het Nederlandse Klimaatakkoord is in 2019 vastgesteld. Het vormt de nationale uitwerking van de afspraken uit het internationale Klimaatakkoord van Parijs dat in 2015 werd gesloten. In de afgelopen jaren zijn er meerdere kabinetten geweest, maar de Klimaatwet is nooit aangepast of geschrapt. Dat laat zien dat deze wet stevig staat. Het doel om minder CO₂ uit te stoten is dus niet zomaar van tafel te halen. 

En ook los van het beleid is isoleren en verduurzamen altijd goed: jouw huis wordt warmer, fijner, en je bespaart op energie én je energierekening. Daarnaast wordt je woning meer waard.

Is waterstof een alternatief voor aardgas?

Voorlopig komt er geen waterstof voor verwarmen, douchen en koken in de wijk “De Blaak”. Waterstof is namelijk beperkt beschikbaar en relatief duur. Waterstof zal in de gemeente Tilburg ingezet worden voor zwaardere industrie die hoge temperaturen nodig hebben en geen alternatief hebben. In de gebouwde omgeving zijn er wel alternatieven zoals warmtenetten of warmtepompen. Daarom wordt waterstof niet ingezet in de gebouwde omgeving. Landelijk wordt waterstof tot 2030 à 2035 nog niet gebruikt voor het verwarmen van gebouwen, behalve in enkele proefprojecten. 

Voor meer informatie over waterstof kun je deze website raadplegen: 

-Waterstof | Nationaal Programma Lokale Warmtetransitie en Gebouwde omgeving | Nationaal Waterstof Programma   

-TILBURGS ENERGIESYSTEEM VAN DE TOEKOMST d.d. 27 maart 2025, rev1 

Is groen gas een alternatief voor aardgas?

Voorlopig komt er geen groen gas (of biogas) voor verwarming, douchen en koken voor in woningen in de wijk “De Blaak”. Net als waterstof is groen gas op korte termijn nog schaars en duur. Het is onzeker hoe de prijs zich zal ontwikkelen, maar waarschijnlijk blijft deze hoog. Daarom is groen gas voorlopig geen optie voor het verwarmen van woningen.  

Voor meer informatie over groen gas kun je deze websites raadplegen:  

-Nationaal Programma Lokale Warmtetransitie | Duurzame gassen  

-TILBURGS ENERGIESYSTEEM VAN DE TOEKOMST d.d. 27 maart 2025, rev1 

Is een houtkachel ook een duurzame aardgasvrije verwarming?

Het stoken van hout is een alternatieve wijze om je huis te verwarmen in plaats van aardgas. De uitstoot van verbrand hout bevat veel fijnstof, wat ongezond is voor de mensen in het gebouw en de buurt. Daarom wordt houtstook afgeraden voor de gezondheid. Voor meer informatie, zie: Eerlijk over houtstook | Milieu Centraal en Stookwijzer | Atlas Leefomgeving https://www.atlasleefomgeving.nl/stookwijzer  

Komt er een warmtenet?

Door het opstellen van een wijkuitvoeringsplan voor de energievoorziening willen we met de wijk onderzoeken welke warmteoplossing het beste bij de wensen en behoefte van de wijk past. Het wijkuitvoeringsplan heeft een doorlooptijd van 2 jaar en start in het voorjaar van 2026. Aan het einde van het uitvoeringsplan weten we of een warmtenet tot een voorkeursscenario behoort als mogelijk duurzaam alternatief voor aardgas, welke in 2050 uiterlijk niet meer wordt geleverd.   

Er komt wel een warmtenet in Tilburg-Zuid. Of een dergelijke collectieve oplossing ook passend is voor “De Blaak” wordt onderzocht tijdens het opstellen van het wijkuitvoeringsplan voor de energievoorziening. Voor meer informatie over warmtenet Tilburg-Zuid, zie: Warmte Tilburg-Zuid - Duurzamer Tilburg 

Vormt netcongestie een belemmering voor het verwarmen met een warmtepomp?

Netcongestie wordt meegenomen als aandachtspunt bij het maken van het technisch onderzoek als onderdeel van de Wijkuitvoeringsplan voor de energievoorziening. Met het technisch onderzoek bedoelen we dat we gaan onderzoeken welke kansrijke warmteoplossing het beste bij de wijk “De Blaak” past. De uitkomst van dit onderzoek zal ook bijvoorbeeld invloed hebben op de planning, welke onderdeel is van het Wijkuitvoeringsplan voor de energievoorziening.   

Worden in dit technisch onderzoek meerdere verschillende warmteoplossingen afgewogen?

Ja, we willen, tijdens het opstellen van het wijkuitvoeringsplan voor de energievoorziening, op zoek gaan naar de best passende en kansrijke warmteoplossing. Dit doen we door middel van een technisch onderzoek. We vragen, voorafgaand aan het technisch onderzoek, aan onder andere bewoners wat zij belangrijk vinden aan de toekomstige warmteoplossing. We wegen al deze criteria af, zodat we tot een best passende warmteoplossing komen voor de wijk “De Blaak”.  Het kan zijn dat er meerdere warmteoplossingen uit het onderzoek komen, passend bij de verschillende woningtypen.  

Op welke manier willen we de verschillende leeftijdsgroepen bereiken in De Blaak?

Na het officiële startmoment gaan we met de werkgroep zoeken naar een communicatiewijze waarop we zoveel mogelijk bewoners bereiken, ook de inwoners onder de 50 jaar. We vinden het belangrijk dat zoveel mogelijk inwoners op de hoogte zijn van het opstellen van het wijkuitvoeringsplan en dat alle leeftijdsgroepen op een bepaalde manier betrokken zijn.  

Is een all electric warmtepomp een optie?

Een all electric warmtepomp is één van de warmteoplossingen die we meenemen in het technische onderzoek. Voor het opstellen van een wijkuitvoeringsplan voor de energievoorziening willen we met de wijk onderzoeken welke warmteoplossing het beste bij de wensen en behoefte van de wijk past. Het wijkuitvoeringsplan heeft een doorlooptijd van 2 jaar en start in het voorjaar van 2026. Aan het einde van het uitvoeringsplan weten we of een volledig elektrische warmtepomp (all electric) tot een voorkeursscenario behoort als mogelijk duurzaam alternatief voor aardgas.  

Voor meer informatie over een volledig elektrische warmtepomp oplossing zie: Volledig elektrische warmtepomp: alle info | Milieu Centraal 

Wat doet een duurzaamheidsmakelaar precies?

De duurzaamheidsmakelaars begeleiden je stap voor stap met het energiezuinig maken van jouw koophuis. Ze geven tips over energiebesparende maatregelen en hoe je deze maatregelen kunt betalen. Ook kunnen ze ondersteunen bij de keuze voor het bedrijf die de maatregel gaat uitvoeren, bijvoorbeeld bij de offertes. Om te weten welke keuze het beste is voor jouw situatie, kun je gratis en vrijblijvend een afspraak maken voor een energieadvies op maat. Voor meer informatie over gratis energieadvies: Energieadvies op maat - Duurzamer Tilburg 

Kan het maken van het plan en uitvoering van deze aardgasvrije transitie versneld worden?

Het maken van een wijkuitvoeringsplan voor de energievoorziening (WUPe) duurt ongeveer twee jaar. Dat komt doordat er verschillende onderdelen zijn die tijd vragen. Zo wordt er uitgebreid technisch onderzoek gedaan en op meerdere momenten vragen we bewoners om mee te denken. Dat is belangrijk, omdat we willen dat het wijkuitvoeringsplan aansluit op de behoefte van de wijk. Zorgvuldigheid kost tijd. 

Na het vaststellen van een WUPe begint de uitvoering. Daarvoor staat minimaal acht jaar. Maar het kan ook blijken dat er meer tijd nodig is. Tijdens de twee jaar dat we het WUPe maken, stellen we een haalbare uitvoeringsplanning op die past bij “De Blaak”. 

Natuurlijk is het altijd mogelijk om sneller te verduurzamen dan deze acht jaar. Dat is aan bewoners zelf. Wanneer iemand eerder stappen wil zetten, dan kan dat. De duurzaamheidsmakelaar helpt graag met de begeleiding hiervan.

Is mijn woning aardgasvrij maken een grote investering?

Aardgasvrij wonen vraagt, afhankelijk van de situatie, vaak om een investering in je huis. Denk hierbij aan de volgende maatregelen: 

  1. De CV-ketel verdwijnt 

  2. De gasmeter verdwijnt 

  3. Warm water wordt niet meer verwarmd met gas maar met elektriciteit  

  4. De woning wordt anders verwarmd 

  5. Koken zonder vuur maar met inductie 

  6. De gaskachel verdwijnt 

Wat precies nodig is, verschilt per woning. Bij diverse maatregelen bespaar je ook maandelijks op je energierekening.  

Als woningeigenaar ben je zelf verantwoordelijk voor het aardgasvrij maken van je woning. De gemeente ondersteunt je hierbij. Tijdens het opstellen van het wijkuitvoeringsplan voor de energievoorziening brengen we eerst de ondersteuningsbehoefte van de wijk in kaart. Op basis daarvan bieden we een passend ontzorgingstraject aan. 

In het plan staan ook de regelingen die de investering kunnen verlichten, zoals subsidies, leningen met lage of geen rente en een ‘doehetzelf’-aanpak. Je hoeft niet alles in één keer te doen. Veel bewoners kiezen ervoor om hun woning stap voor stap aan te pakken, zodat de kosten kunnen worden gespreid. Wie dat wil, kan natuurlijk sneller verduurzamen.